Submit your review

Create your own review

Average rating:
 10 reviews
by Kristel van Lieshout on Blank Business Name
Aan!
functie/beroep/titel: CMK intermediair en coördinator marktplaats voor cultuureducatie

In juni 2017 had ik Suzan uitgenodigd tijdens de laatste ICC bijeenkomst die alvast een voorproefje zou moeten zijn voor het nieuwe schooljaar waarin 'muziek' in de spotlights zou staan. Na een lange werkdag druppelden de enigszins vermoeide cultuurcoördinatoren binnen en werden door Suzan direct meegenomen middels een prikkelende Kahoot quiz in het nadenken over muziekonderwijs anno 2018 in school. Hoe ziet dat er voor jou uit? Waar vind je belangrijk daarin en wat vraagt dat van jou als leerkracht? Echt van waarde omdat op deze manier het gesprek op gang kwam, mooi! Daarna actief aan de slag met divers instrumentarium waarbij Suzan leerkrachten liet voelen dat samen muziek maken niet alleen spannend maar vooral heel leuk is en ze zelf al zoveel in huis hebben als leerkracht. En daarnaast hoe je met wat handige coachingstools het onderzoeken en creëren binnen je muziekonderwijs in de klas op gang kunt brengen en houden. Iedereen was 'aan' en had er zin in!Dat resulteerde in 2018 in een cursus van 3 avonden met 21 leerkrachten uit Vught die samen met Suzan op zoek gingen naar hoe doe je dat dan? Muziekonderwijs geven in je klas waar ruimte is voor onderzoek en creativiteit. Hoe stel je een prikkelende startvraag? Hoe begeleid je een creatief proces? Wat zie je kinderen doen en wanneer doe jij wát als leerkracht of juist even niet? Meteen daarna oefenen in de praktijk, dat vastleggen op beeld om vervolgens het samen te bekijken en bespreken en weer door te groeien. Heerlijk om te zien hoe Suzan muziek en creativiteit ademt en vanuit echtheid en zonder oordeel in contact staat met leerkrachten, ze hen nog verder in hun muzikale kracht zet en ze met haar passie in korte tijd zoveel muzikale volgelingen creëert! Super bedankt Suzan.....jij maakt écht het verschil #blijmee

Wat fijn om te horen....enne...Vught is echt 'aan'!

by Tynke Hiemstra on Blank Business Name
Het leven zit vol verrassingen en creativiteit brengt je verder
functie/beroep/titel: Afdellingshoofd kunsteducatie

Dat Suzan het levende bewijs is van haar verhaal over creativiteit, is al vanaf haar inleiding duidelijk. Uit haar energie, enthousiasme en gedrevenheid spreekt een absoluut vertrouwen in de inhoud van haar verhaal. Ze weet binnen korte tijd een veilige omgeving te creëren waarin ze theorie moeiteloos afwisselt met concrete voorbeelden en praktische oefeningen. Suzan is geen juf en ook geen spreker in de klassieke zin van het woord, ze is vooral een kunstzinnige onderzoeker (of een onderzoekende kunstenaar, maar dat is een pleonasme) die met verstand van zaken samen de groep op zoek gaat naar de oorsprong van creativiteit. Het resultaat is een levendig gesprek over het belang van creatieve kracht en de plek hiervan in het onderwijs. Een must wat mij betreft voor iedereen die op zoek is naar manieren om kinderen te begeleiden bij hun proces van onderzoeken, analyseren, keuzes maken en presenteren.

Dank je wel! Wat een heerlijke omschrijving van wat ik hoop dat er gebeurt in mijn presentaties! Heerlijk om met jullie samen op weg te gaan.

by Linda Rosink on Blank Business Name
Van verwarring naar inspiratie
functie/beroep/titel: Directie Kopa Kunsteducatie

Op 17 augustus organiseerden wij voor onze drie culturele partner-basisscholen in Utrecht een kick-off voor het nieuwe schooljaar. Suzan was de tweede spreker. We kozen voor Suzan omdat ze al eerder haar verhaal deed over muziek, onderwijs en het belang van creativiteit en ons daar mee raakte. We delen dezelfde passie en visie. Tijdens onze bijeenkomst kreeg ze een verwarde groep leerkrachten voor zich, die na de eerste snelle presentatie over de snel veranderende toekomst onthutst en een beetje verslagen na de pauze weer gingen zitten voor het verhaal van Suzan. Ze speelde perfect in op de stemming, maakte het toekomstbeeld weer behapbaar en gaf iedereen weer moed en vertrouwen. Ze improviseerde op een overtuigende manier en wist een mooie verbinding te maken tussen die snel veranderende toekomst en haar eigen verhaal over hoe creativiteit in de klas nou bijdraagt aan het om kunnen gaan met die snelle verandering.

by Iris de Boer on Blank Business Name
Conferentie muziekeducatie Rotterdam
functie/beroep/titel: Projectleider SKVR

Op 4 en 5 oktober 2016 vond er in Rotterdam een conferentie muziekeducatie plaats. Hierbij was er een uitwisseling op beleid en inhoudelijk gebied met de vier grote steden, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam en muziekinstellingen uit Engeland. Suzan was tijdens het inhoudelijke programma een geweldige moderator. Zij was inhoudelijk goed voorbereid en had goed grip op de stof. De discussies werden deskundig door haar, in het Engels, begeleid en ze zorgde dat iedereen betrokken was. Daarnaast was zij zeer flexibel in haar organisatie waardoor meerdere partijen naadloos bij elkaar kwamen. Suzan, hartelijk dank voor deze inspirerende middag!

by Betsie Berens on Blank Business Name
toolboxtraining C-zicht
functie/beroep/titel: directielid

Basisschool Heilig Hart in Hernen is één van de 15 scholen die in schooljaar 2015-2016 een subsidie voor 3 jaar toegekend heeft gekregen als "Vroege starters Impuls Muziekonderwijs" vanuit het ministerie OCW. Het doel daarvan is om muziekonderwijs een "stevige plek" in het onderwijs te geven. De ervaringen van bs het H. Hart worden gevolgd en dienen als voorbeeld om andere scholen te inspireren. We worden daarbij ondersteund door het cultuurknooppunt Wijchen-Beuningen (Hernen behoort tot de gemeente Wijchen) en Cultuurmij Oost vanuit de provincie Gelderland.Een onderdeel van het 3-jarig traject is een scholing van het gehele team op culturele competenties: toolboxtraining C-zicht. Deze toolboxtraining, bestaande uit 4 modules, is verzorgd door Suzan.Hierbij een aantal reacties van leerkrachten over de training:"Suzan heeft ons op een geweldig inspirerende manier geleerd om zelf maar m.n. ook samen met onze leerlingen te onderzoeken, creëren en reflecteren!""Suzan spreekt je aan als persoon!" "Ze probeert de kracht van mensen aan te spreken.""Suzan kan je uit je comfortzone halen zonder waarde-oordeel!""Ik keek steeds weer uit naar de training van Suzan!""De training heeft ons team goed gedaan!

by Houtens Muziek Collectief on Blank Business Name
functie/beroep/titel: docenten Houtens Collectief

In september 2016 verzorgde Suzan enkele workshops voor muziekdocenten van het Houtens Muziek Collectief.Suzan is een bijzonder inspirerende persoonlijkheid en zij heeft een prettige en deskundige manier van werken. De vragen die zij stelt, zijn zeer wezenlijk en daarom niet als een hapklare brok te beantwoorden en te verwerken. Daarbij weet zij met haar aanpak en haar inzichten je eigen waarneming te verruimen.Haar lessen waren inspirerend en verfrissend. Je kijkt weer eens met een nieuwe blik naar je eigen lesgeven. Elementen de zij aandroeg, kunnen direct worden toegepast in de lespraktijk. Aangeleverde hand-outs en lesmaterialen kunnen later teruggelezen en gebruikt worden.Het is fijn om concrete handvatten te krijgen voor je lesaanpak, zowel voor lessen op basisscholen als voor groepen binnen je eigen praktijk. Zo leerden we hoe je op eenvoudige wijze met beginners kunt improviseren vanaf de eerste les. Dit hebben we meteen uitgeprobeerd, met elkaar maar ook met onze leerlingen: bijvoorbeeld het improviseren op ritmische bouwstenen die de leerlingen zelf in hun eigen volgorde aan elkaar kunnen plakken.Het blijkt gemakkelijker dan gedacht om gebaande paden los te laten en de creativiteit van leerlingen meer ruimte te geven. Suzan, dank je wel!

Ontzettend bedankt mensen. Ik vond het ook een super traject! Hartelijke groet Suzan

by Jan van den Eijnden on Blank Business Name
Muziekeducatie in perspectief
functie/beroep/titel: docent/coordinator Fontys Conservatorium Tilburg

Op vrijdag 14 oktober 2016 hield het Fontys Conservatorium Tilburg, i.s.m. Kunstbalie, een intervisiedag voor professionals uit de (buitenschoolse) muziekeducatie met als titel 'Muziekeducatie in perspectief'. Suzan Lutke verzorgde er de keynote: 'Muziekeducatie in een veranderende tijd'. Voor Suzan zijn de begrippen 'hoofd - hand - hart' erg belangrijk in haar visie op muziekeducatie. In haar presentatie komen deze begrippen als het ware tot een synthese: vanuit kennis en onderzoek, met een grote persoonlijke betrokkenheid en een levendige, boeiende presentatiestijl weet zij haar visie ook echt over te brengen! De keynote was een bijzonder waardevol onderdeel van de studiedag. Klasse!Jan van den Eijnden - Fontys Hogeschool voor de Kunsten/Conservatorium Tilburg - www.fontys.nl/conservatorium/(senior cultuureducatie LKCA - www.lkca.nl)

by Karen Broekhuis on Blank Business Name
Muziek 3.0, voor elk wat skills
functie/beroep/titel: hoofd muziek en onderwijs

Afgelopen maanden heeft Suzan een scholingstraject muziek 3.0 voor muziekdocenten van Factorium Podiumkunsten verzorgd.Hoewel ze vanzelfsprekend de grote lijnen van het traject in haar hoofd heeft, staat ze meer dan open voor tussentijdse vragen en suggesties.Niet eerder hebben wij zo'n inspirerende scholing meegemaakt met zoveel ruimte voor eigen inbreng, humor, doen, ervaren en mogelijkheid voor ieder afzonderlijk om zijn of haar eigen stappen te maken.

by Isolde van Allermeersch/Tinka van Os on Blank Business Name
The big picture
functie/beroep/titel: Music+ Academy

Suzan is vanaf de oorsprong van de Music+ Academy nauw betrokken bij het vormgeven en verzorgen van onze opleidingen en scholingsdagen voor muziekdocenten.Suzan is ‘one of a kind’. Door haar ervaringen als docent muziek, onderzoeker, opleider, schoolleider, trainer en adviseur ziet ze ‘the big picture’ en kan ze verbindingen leggen tussen alle ideeën en partijen die zich begeven in de wereld van de muziekeducatie.Als persoon is Suzan écht geïnteresseerd in mensen. Ze heeft visie, is positief, enthousiasmerend en inspirerend, mét een vleugje zelfspot. De passie voor onderwijs - of liever gezegd leren -, muziek en creativiteit spatten van haar af.Woman, you are awesome!Tinka van Os & Isolde Van Allemeerschwww.musicplusacademy.nl

by Alie Voskamp on Blank Business Name
Sprengenland Wonen
functie/beroep/titel: HRM

Met Suzan hebben we een fantastische middag gehad. Vol inspiratie, creativiteit en plezier! En niet alleen op die middag. Vol energie stort ze zich op je vraag, waarmee ook de voorbereiding meer dan soepel verliep. Ze bruist van ideeën, je wordt ontzorgd en weet: zo'n creatieve middag wordt top. Heerlijk is dat! Kortom, Suzan moet je hebben!