Rolmodel

april 25, 2009 suzan

In de stagereflectie van afgelopen week hebben we het gehad over rolmodelschap. Wat is eigenlijk een rolmodel? Je zou kunnen zeggen dat een rolmodel iemand is die een voorbeeld is voor een groep mensen of een individu. Iemand die door zijn zijn en zijn handelen anderen weet te inspireren en tot nieuwe inzichten weet te brengen. Iemand die je laat zien wat je zou kunnen zijn. In situaties waarin het voor leerlingen niet vanzelfsprekend is dat ze omgeven zijn door veiligheid, sturende kracht en normen en waarden vanuit het gezin wordt de school steeds belangrijker. Het lijkt er soms op dat de school deze opvoedende taak steeds meer op zich neemt. Als docent wordt je dan dus een belangrijk rolmodel, jouw handelen zal, bewust of onbewust, als voorbeeld dienen voor de leerling. Daarvan moet je je als docent eneorm bewust zijn. Je taalgebruik, de manier waarop je leerlingen aanspreekt, de wijze waarop je leerlingen aanstuurt, de gesprekken die je voert, de manier waarop je je kleedt, de blik, je humeur, de verhalen die je vertelt, de keuze voor lesinhoud, de songteksten die je zingt: alles staat in een spotlight. Denk zelf maar eens terug aan je schooltijd: wat herinner je je van je docenten? Vaak zijn dat dingen als manier van praten, verhalen, kleding, respectloosheid etc..

Je bent als docent een rolmodel of je wilt of niet. Covey zegt daarover: ” je kunt niet niét een voorbeeld zijn. Dat is onmogelijk. Leerlingen zullen je voorbeeld-positief of negatief- opvatten als een patroon voor de manier waarop ze hun leven moeten leiden.”

Je bent dus altijd een voorbeeld of rolmodel, daarna kun je ook mentor zijn. Dat is eigenlijk het moment dat je bewuster gaat sturen.

Ik vroeg aan het 1e jaar wie hun rolmodel is…leuke vraag…Wie is jouw rolmodel en vooral: Waarom???

2 Comments on “Rolmodel

  1. He Susan!
    Ik ben het helemaal met je eens! Helemaal gelijk.
    Mijn Rol modellen (om Erzsi niet alleen te laten staan)Oom André en Tante Jaqueline!
    Gr,

    Paul

Comments are closed.