nascholing op een basisschool 2

april 20, 2009 suzan

Van Christiane, onze nieuwe basisschool crack van ODM kreeg ik de volgende reactie op mijn blog over muziek op de basisschool…interessante stuf! tanx Chris voor jouw nuance, professionele blik en expertise!

====reactie Christiane=====
Hai Suzan,

Dank voor je interessante mail. Ik voel me wel genoodzaakt er op te reageren, omdat ik denk dat je beeld van hoe het er op een Pabo aan toe gaat, niet helemaal klopt.
Namelijk:

1.
Theorie wordt bijna nergens meer gegeven, met uitzondering van enkele lessen of zelfstudieprogramma’s waarbij studenten notennamen en zaken als een opmaat leren, omdat ze zichzelf anders geen begintoon bij een liedje kunnen aangeven. Toonladders worden (uitzonderingen daargelaten) nergens meer aangeleerd. Theorie neemt een zeer marginale plaats in het curriculum in.
2.
Veel van de zaken die je noemt zoals koorzang, en dansen, worden op de meeste Pabo’s gegeven.
3.
Verder hebben de meeste Pabo’s bijna geen tijd meer om hun vak goed te geven. Op de Pabo in Alkmaar, waar ik werk, hebben we in Pabo 1 en 2 ( het verplichte deel ) slechts 18 lessen van 1,5 uur waarin we ALLES moeten aanleren. Wij hebben dan nog de mazzel dat de eerstejaars er ongeveer 20 keer koor bij krijgen van 45 minuten. Daarin kunnen we een deel van repertoireopbouw kwijt. Op de meeste Pabo’s zijn de kunstvakken de sluitpost ( behalve op de Reformatorische Pabo in Gouda ). Er is -nog – geen landelijk niveau vastgesteld waaraan de beginnende leerkracht op vakspecifieke bekwaamheden zou moeten voldoen, dus Pabodirecties kunnen nog naar believen schrappen wat ze willen, en helaas gebeurt dat dus ook.
4.
Dan komt als laatste dat studenten over het algemeen met weinig muzikale vaardigheden binnenkomen ( het zingen is niet denderend, meestal geen enkele theoretische of muzikale achtergrond ). Tel daarbij op stagescholen waar ze bijna NOOIT een muziekles zien en muziek ook geen prioriteit heeft, en het kringetje is rond. ( vergelijk de basisschool waar jij was; dat is exemplarisch voor de problematiek )

Het is dus niet zo dat er op de Pabo verkeerde prioriteiten worden gesteld of dat men er geen idee heeft van de praktijk, maar meer een steeds smaller wordend programma en de landelijke tendens dat men rekenen en taal belangrijker vindt dan de kunstvakken ( zowel op basisscholen als in de politiek ).
Het voortgezet onderwijs heeft nog ‘de mazzel’ dat muziek een verplicht vak is. Op de basisschool gaat die vlieger niet op…..

Maar dat neemt niet weg dat je helemaal gelijk hebt dat het beeld dat een leerkracht heeft van zijn eigen muzikaliteit doorslaggevend is voor het al dan niet geven van het vak. De kunst is dan wel om de student die muzikaliteit te laten ontdekken op de Pabo en hem vervolgens succeservaringen op te laten doen in een muzikale omgeving. Kon dat maar…..

1 Comment on “nascholing op een basisschool 2

  1. Hierop reagerend: op de verkorte leerroute pabo hebben mijn medestudenten 3! colleges muziek gehad. Ze konden kiezen voor een verdiepingsmodule (die bijna niet is gekozen). Doodzonde om zo'n prachtig vaak als muziek op deze manier te zien…

Comments are closed.