emotionele bankrekening

april 5, 2009 suzan

Na mijn bezoek bij Jose hebben we het in de stagereflectie gehad over ‘storten op de emotionele bankrekening’ van de leerlingen. Ik bracht dit na voren n.a.v. een boek dat ik aan het lezen ben van Stephen Covey: de 7 eigenschappen van effectieve mensen. De emotionele bankrekening staat voor de kwaliteit van de relatie die je hebt met anderen. Door proactief dingen te doen die het vertrouwen in een relatie bevorderen verhoog je als het ware het saldo op de rekening, doe je reactieve dingen die het vertrouwen verminderen dan doe je een opname. Als er een hoog saldo op de rekening staat is er dus sprake van een grote mate van vertrouwen, dan kun je je zelfs fouten permiteren, die wordt namelijk gecompenseerd door de ‘emotionele reserves’. Als je echter in de min staat op de rekening, is er geen vertrouwen en moet je altijd op je hoede zijn in een relatie.

Waarom nu dit verhaal op deze blog? Ik denk dat het bovenstaande verhaal veel betekend voor een docent. Uiteindelijk valt of staat je docentschap met de kwaliteit van de communicatie die je hebt met de klas en de individuele leerling. Je zult op een proactieve positieve manier moeten investeren en stortingen doen op de emotionele bankrekening. Hoe dan? Door complimenten te geven, door dat stille meisje die haar groepje ontzettend goed stuurt na de les te laten weten dat je het hebt opgemerkt en dat je het waardeert, door leerlingen opdrachten te geven die succesmomenten opleveren, en die dan ook uitgebreid te vieren. Door leerlingen te helpen hun blokkades te doorbreken, door ze verder te helpen, door ze na zichzelf te laten kijken en ze op die manier verder te helpen. Door in de klas een sfeer van veiligheid, openheid, eerlijkheid, oprechtheid en hechtheid te helpen ontstaan. Door een rolmodel te zijn voor de leerling.

Wat moet je dan vooral niet doen? Teveel geld opnemen van de rekening, in de min zitten. Door bv. leerlingen voor gek te zetten (o, dus jij kunt zo goed de clown uithangen? Doe dat dan maar even hier voor de klas!) , persoonlijk te worden op een negatieve manier (jij bent ook altijd zo’n verwend kreng!) , leerlingen te pakken op hun onzekerheden (schreeuwen doe je maar als je in die achterbuurt van je rondloopt).

Covey zegt hierover ook dat we eerst een voorbeeld zijn door betrouwbaar te zijn, dan een mentor door respect en betrokkenheid te tonen, vervolgens een organisator door de structuren te bouwen die gebaseerd zijn op jouw overtuigingen en missie tav jouw lesgeven en tenslotte pas de leraar, het overbrengen van de principes en leerinhouden.

Mooi toch?? Allemaal lezen! http://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Covey

1 Comment on “emotionele bankrekening

Comments are closed.