Beloning en complimenten

november 9, 2008 suzan

Op mijn vorige blogberichtje zijn een aantal reacties gekomen. renske vraagt zich af hoe ik omga met complimenten geven. Ik ben het uiteraard met renske eens dat een compliment van levensbelang is. Ik ben het ook heel erg met Dion eens dat dat wel echt gemeend moet zijn. Ik had het er deze week ook met Joshua over. Hij vind het moeilijk een compliment te geven als hij het niet echt meent…als hij eigenlijk denkt dat het nog veel beter moet. De vraag is dan ook: waar gaat een compliment over? Ik geef vooral complimenten als leerlingen mijn tips gebruiken en ik zie dat ze er iets mee doen. Dat kan dus een klein deelelement van een prestatie zijn. We zijn bijvoorbeeld aan het zingen en ik zeg dat ze hun mond wat wijder moeten opendoen, als ze dat vervolgens dan doen en er veel meer klank komt zeg ik: te gek, horen jullie dat? Tegelijk kan ik dan een tweede advies geven. Ik zeg dan niet: wow wat zingen jullie het lied te gek, maar : goed gedaan, als jullie nu ook naar elkaar luisteren en het tegelijki doen, gaat het meer als een eenheid klinken. Niets is zo fnuikend voor motivatie als een loos compliment. Er zijn 4 elemeneten nodig voor motivatie:

Attentie
Relevantie (van de lesstof en de tips)
Consiousness ((zelf)bewustzijn)
Satisfaction (voldoening)

Als je nu een compliment geeft waarvan een leerling denkt: wat mot ik ermee? Het klinkt beroerd en zij vind het al goed dan bereik je nooit het voldaan gevoel bij de leerling. Voldoening komt pas na hard gewerkt te hebben en echt iets bereikt te hebben waarvan je zelf ook bewust bent en wat voor jou relevant is:

Eigenlijk geef ik het meest complimenten op gedrag en inzet en proces. Het product behoeft geen compliment, als het goed klinkt is dat het grootste compliment wat je kunt krijgen…

Toch?

2 Comments on “Beloning en complimenten

  1. Hoi Suzan,

    Ik ben het met je eens over dat leerlingen vooral complimenten moeten krijgen over hun inzet en als ze een tip toepassen die je ze geeft. Maar ik heb ook gemerkt dat de leerlingen graag willen weten wat jij als docent vind van hun uiteindelijke product. Bij de vorige stage kwam een leerling aan het eind van de les naar Myrthe toe om te vragen; ‘Juf wat vond u er nou van?’ Of is het dan gewoon voldoende om te zeggen; ‘Ik vond dat jullie erg goed gewerkt hebben.’

    Liefs,
    Priya

  2. He Priya

    Ik vind dat je best mag zeggen wat je ervan vond. Maar het is bij feedback geven belangrijk dat ze er wel wat mee kunnen. Jouw mening moet wel binnen het kader van de gegeven opdracht zijn. Je kunt een beginnend voetballer niet beoordelen alsof die in de ere divisie zit snao je! Je mag ook best zeggen wat je niet goed vond, alleen ook dat moet wel reëel zijn tov de mogelijkheden en moeilijkheden van een leerling….geef ik antwoord op je vraag?

Comments are closed.