verschil jongens en meisjes

april 13, 2008 suzan


Wat leuk dat 6 van jullie het bloggen nuttig zeggen te vinden….vind ik ook! Geeft me heel veel inzicht. Ook ik had een enorme eye opener deze week bij stagereflectie. In ons gesprek over waarom het zo onrustig is in een onderbouw groep hadden we een gesprek hoe pubers zich kunnen voelen. Op mijn vraag of de aanwezigen zich konden herinneren hoe zij zich voelden in de tweede klas bleek dat iedereen heel erg met zich zelf bezig was maar dat zich dat op verschillende manieren uitte. Bij de aanwezige meiden vooral in onzekerheid en uberpuber zelfbewustzijn. Bij alles je afvragen wat anderen ervan denken. Bij het antwoord geven op een vraag, bij een vraag stellen, bij het doen van een groepsopdracht etc. Laat staan bij het zingen van een lied!! Andre echter die stelde dat ie zich gewoon heel zeker voelde. Zelfs beter dan nu. Vol zelfvertrouwen, maar wel bewust van andere jongens. Hij noemde het competitie-element. Bij alles proberen beter te zijn dan vooral de andere jongens in de klas. Uiteindelijk een uiting van hetzelfde uberpuber gevoel als bij de meiden, maar op een hele andere manier geuit. Gisteren moest ik daar aan denken bij de zwemles van mijn zoon Ise. Die moet binnen zo’n 2 maanden gaan afzwemmen, maar het gaat niet helemaal goed. Hij zit in een groep van ongeveer 25 kinderen rond de 6 jaar. Die groep is verdeeld in 3 groepen gebaseerd op nivo. Nu zit Ise (mijn zoon) in de ‘slechtste’ groep. Op zich heb ik daar niet zoveel problemen mee. Hij is gewoon niet zo heel snel in dit soort fysieke dingen, maar wat mij ineens opviel is dat zijn groepje uit 6 jongens bestaat, en dat het tweede groepje uit bijna alleen maar meisjes bestaat. Volgens mij worden ze bij deze zwemles niet op prestaties maar op gedrag beoordeeld. Die jongens maken van alles een spel. Zeer veel energie, maar niet helemaal gericht op de zwem-oefeningen die de juf graag wil zien. Meer gericht op elkaar. Ze trekken en plukken, duwen elkaar naar de kant, trappen met de voeten en hebben vooral grote lol. De meidengroep daarentegen is heel precies bezig, geconcentreerd, gedetailleerd en doet veel moeite om het goed te doen. Het uiteindelijk zichtbare verschil in zwemnivo kan ik als non professional niet zo zien. Volgens mij is dit ook een valkuil voor het onderwijs: teveel vrouwen die meisjes gedrag (sociaal, geconcentreerd, meer ook voor detail, communicatief vaardig etc) meer waarderen dan jongens gedrag (stoeien, fysiek, competatief, lawaaiig etc). Ik bedacht me dat ik me daar wel eens schuldig aan maak, maar dat ik van mezelf vrij veel ‘jongetjes’ gedrag vertoon en daardoor wellicht ook altijd iets beter op kan schieten met jongens dan met meiden….Een eye opener dus! Bedankt Andre!! Ik denk dat we in onze lessen hier wellicht iets mee kunnen. Dat competitie element is vor jongens blijkbaar belangrijk. In plaats van ze tot meisjesgedrag te dwingen (zie boven) kunnen we hun tomeloze energie ook gebruiken. daarmee worden je lessen enorm sprankelend!  

1 Comment on “verschil jongens en meisjes

  1. Hoi Suzan,

    Ik merk in mijn stage ook dat dit bij zingen ook best duidelijk naar voren komt, neem nou grease, hit the road Jack of zomaar een ander nummers, de jongens willen altijd tegen de meisjes zingen! Daar jongens niet zo van het zingen zijn, bij mijn klassen dan, geeft dit ze juist een extra uitdaging, ze mogen van mij dus ook gerust een beetje competitief gedrag vertonen zolang ze maar wel zingen en niet schreeuwen. Je hebt er dus alleen maar baat bij dat jongens anders zijn dan meisjes, De secuurheid van de meisjes en de uitdaging van de jongens!

    Groetjes Anniecke

Comments are closed.